lördag 5 september 2009

Hans majestäts drake 1319 m

Kapten Laurence jobbar med att vara ute i havs strid för England. Han och hans mannar var på ett skepp som dom hade tagit från franskorna. Men dom visste inte att det fanns ett drakägg i skeppet som dom tog. Så när dom upptäckte det, så skulle ägget snart kläckas. När ägget kläckte så frågade Kapten Laurence om han skulle döpa honom. Och Draken sa, ja det får du. Han visste inte riktigt vad drakar brukar hetta. Så han döpte han till det han fick först på huvudet, och det var Temeraire. Temeraire är vacker svart fjäll, och vacker mörkblå prickar längst nere i kanten på vingarna. Kapten Laurence var tvungen att lämna havet för att ta hand om Temeraire. Han fick offra allt, för att följa med Temeraire och träna tillsammans på flyggbanan. Laurence och Temeraire får reda på att han är en majestäts drake från Kina. Och undrar varför franskorna hade en drake från Kina, för kineserna är väldig svårt att ta en drake ifrån. Särkilt en så kraftig drake som Temeraire.
Han som har skrivit boken heter Naomi Novik

boken: Jag älskar denna boken, den är spännande och händer en hel del i den. Dom som älskar drakar betyder denna boken en fest.

2 kommentarer:

  1. Hej Sofie. Jag läste boken nu i sommar och visst är det en riktigt drak karamell! Fortsättningarna ligger hemma hos mig men jag kanske ta dem till skolan igen så du kan låna dem?

    SvaraRadera
  2. tack ,men det behövs inte, jag har redan lånat dom från stadsbiblioteket.

    SvaraRadera