tisdag 8 september 2009

"Kampen om Järntronen" 3356m

Robert Baretheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden Aerys II, och det blev Robert som besteg Järntronen medan Eddard drog sig tillbak till sitt vinterhed.
Efter en lång tid av fred samlar sig Roberts fiender båe i nordern och södern. Hans närmaste rådgivare har dött under under mystiska omständigheter och till och med hans egen drottning smider i hemlighet onda planer. Kung Robert ber Eddard Stark om hjälp och Eddard och hans familj dras obönhörligt in i maktspelet kring Järntronen. Intrigerna leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.

Boken är skriven av George R. R. Martin och är den förste i serien sagan om is och blod.

Personlig kommentar: Jag tycker verkligen att den här är bra. Den griper tag i en och håller kvar en tills man har läst slut den.

3 kommentarer:

  1. Avancerat Andreas, riktigt tjocka vuxenböcker! Jag har inte läst dem men de verkar bra.

    SvaraRadera
  2. Kul att du läst så mycket redan! Måste erkänna att Tolkien/fantasy-genren aldrig gripit mig. Känner att jag nog borde ge det en chans. Har du något bra boktips för en fantasy-skeptiker som jag?!
    /Senait

    SvaraRadera
  3. Jag vet faktiskt inte, Det finns så många och att föreslå några få är rätt svårt men det skulle vara t.ex. "Lord of the silver Bow" som är på engelska. Är förstaa boken i serien "Troy"
    av David Gemmel. Jag tycker den är väldigt bra.
    /Andreas

    SvaraRadera