onsdag 14 oktober 2009

En plats de kallar lyckan 644m

Boken jag har läste heter En Plats De Kallar Lyckan som Mårten Sandén har skrivit.
Den handlar om en kille och en tjej, John och Mia.
Johns föräldrar har skilt sig, han bor hos sin pappa och det är inte som det brukade vara. Huset var nästan alltid välstädat men nu är det stökigt och smutsigt lite överallt. John ska igentligen åka på språkresa över sommarlovet men det saknas pengar. Han låter alla tro att han är bortrest ändå medan han har gömt sig i det igenbommade lusthuset i en park.
Mia, som struntade i gymnasiet och började jobba som diskare på en pizzeria. Hon vet inte riktigt vad hon ska göra med sitt liv och när allt känns jobbigt flyr hon till samma lusthus som John bor i. De börjar träffas och hittar på små äventyr, oftast nattetid dör att ingen ska vara vaken och kunna känna igen John. De börjar fatta tycke för varandra men får aldrig chans att berätta det för varandra.

Jag tycker att det är en väldigt bra bok och man får lära känna både Mia och John bra. Boken är väldigt fängslande och jag hade svårt att lägga den ifrån mig när jag väl började läsa. Den enda besvikelsen för mig är slutet då det lämnas massa lösa trådar och man får tänka vidare på slutet själv. En i övrigt väldigt bra bok. //Fredrik

1 kommentar:

  1. Då undrar jag vad du ska läsa nu som är lika fängslande. Visst är det frustrerande ibland när man lämnas med lösa trådar i slutet, fast det är ok om det känns som om författaren gjort det för att han vill att man ska fortsätta fundera.

    SvaraRadera