torsdag 4 mars 2010

Milleniumtrilogin (tre böcker) 5661 m

I Milleniumtrilogin ingår det tre böcker; "Män som hatar kvinnor", "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes" (skrivna av Stieg Larsson). De två sista böckerna är rätt sammanflätade i handlingen; och trean fortsätter där tvåan slutar. Böckerna är väldigt komplicerade, och skulle jag förklara allt de handlade om skulle det bli ett väldigt långt inägg. Kortfattat kan man säga att den första boken handar om ett gammalt försvinnande, som Mikael Blomqvist och Lisbeth Salander utreder. I början är det lite segt, eftersom man vet att de kommer att ta sig an fallet och lära känna varandra, trots att Mikael tvekar väldigt mycket i början ifall han ska åka dit eller inte! I de två andra böckerna sätts fokus på Lisbeth Salanders bakgrund/uppväxt, och i trean får hon delvis revansch mot alla de som kränkt henne under hennes uppväxt.

Bäckerna var bitvis sega, och bitvis väldigt spännande. En rolig sak med de tre böckerna är att de utspelar sig i Stockholm (mestadels) och alla gatunamn och vissa personer som nämns i böckerna finns på riktigt. Detta gör att böckerna känns trovärdiga. Jag kan rekomender aböckerna om man gillar långa böcker. Gör man inte det så rekomenderar jag filmerna istället, som är väldigt spännande.

1 kommentar:

  1. Jag gillar långa böcker men har bara sett filmerna. De är lite i otäckaste laget för min del. Bra att du gjorde en sammanfattning av alla tre böckerna på en gång.

    SvaraRadera