tisdag 15 december 2009

Dolken från Tunis 927 m


Dolken från Tunis (skriven av Agatha Christie) handlar om ett mystiskt mord på en rik man. Mannen blir mördad med en ovanlig dolk (kniv) och fallet verkar först vara olösligt. Hercule Poirot tar sig an fallet, och trots att det knappt finns några ledtrådar, och alla vittnen berättar olika historier, lyckas han lösa fallet.
Boken var i början lite seg, men man kom in i den efter ett tag. Jag trodde att jag visste vem mördaren var, men när fallet väl klarades upp visade det sig att jag hade väldigt fel. Mördaren var en person jag inte alls misstänkt, men när alla ledtrådar presenterades så tänkte jag "ahaa" och "men ååhh", eftersom det hela egentligen var så självklart och enkelt. På de första sidorna i boken finns det bilder av rummet som den rika mannen blir mördad i, vilket gör att man förstår bättre när man får reda på var kroppen hittades, och var de olika ledtrådarna fanns etc.

1 kommentar: