onsdag 16 december 2009

"Släppa taget" 701m


Boken som jag har läst heter "Släppa taget" och är skriven av Kate Cann.
Den handlar om en tjej som heter Kate, och bor i England. Det är sommar och hennes pojkvän Mike vill att hon ska följa med honom på en "Europa-runt resa" i en bil med hans fyra kompisar hela sommaren. Hur kan Mike vara så dum och tro att Kate vill spendera sommaren med fem illaluktande killar instängd i en sunkig bil! Istället får Kate ett underbart erbjudande: att följa med Jade och hennes kompis Sarah till Jades sommarhus i Grekland och stanna där hela sommaren. Väl framme i Grekland inser Kate att hon har fattat helt rätt beslut. De tre tjejerna badar, träffar nya kompisar och festar, precis så som en drömsommar ska se ut i Kates ögon. Men vad händer med den perfekta semestern när fem bekanta ansikten dyker upp utanför grindarna vid huset?!

Jag tyckte inte att boken var en av Kate Canns bästa böcker, men jag tyckte ändå att den var bra. Det var precis en sådan bok som man skulle kunna sträckläsa på stranden, lättläst med många miljöbeskrivningar och detaljer. Om jag skulle sätta ett betyg på boken på en skala 1-10 där 10 var bäst, skulle den fått en 8:a. Det tycker jag eftersom den som jag tidigare sagt var väldigt bra, och lättsam. Det som var negativt med boken var att det inte hände så mycket i vissa kapitel, det kändes som om man tuggade samma sak hela tiden. Om jag skulle rekomendera boken till någon, skulle det vara till ungdomar över 12 år som letar efter en bok som man kan läsa när man vill ta det lugnt... Som sagt en bra bok för att sträckläsa på stranden. :)

Sofie AO

1 kommentar:

  1. Lite långt men jättebra skrivet Sofie! Även jag tycker att hennes äldre böcker är bättre särskilt böckerna om Rich.

    SvaraRadera